Egenskaper ved elevene som utgangspunkt

For å tilrettelegge opplæringen best mulig trenger vi kjennskap til elevenes individuelle egenskaper. I tillegg til informasjon fra utredning, formelle tester og egenprodusert kartleggingsverktøy, har Nordvoll utarbeidet følgende sjekklister:

• To sjekklister for kommunikasjon
  • Sjekklister for tilrettelegging
  • Sjekkliste for utfordrende atferd

Vi har dessuten sjekklister for kartlegging og sjekkliste for personalatferd, samt hjelpemidlet "funksjonsblomsten", som støtte i avdekking av ulike funksjoner en uhensiktsmessig/utfordrende atferd kan ha.

Kjennetegn ved autisme

Autisme er en genetisk betinget, gjennomgripende utviklingsforstyrrelse som varer livet ut.

Autisme kjennetegnes ved (ICD-11):

• vedvarende vansker/avvik i sosial kommunikasjon og interaksjon
  • begrenset atferdsrepertoar som kjennetegnes av repetitiv atferd

Dette medfører en annerledes væremåte og opplevelse av verden, og store forståelsesvansker.

Opplæring basert på kunnskap om ASD

• Visuell tilrettelegging
  • Utgangspunkt i egenskaper ved eleven: styrker, interesser, preferanser, læringsstil og hjelpebehov
  • Individuelle hensyn: Tilstrekkelig skjerming vs hele miljøet som opplæringarena.
  • Oppdeling av opplæringsmål i små, oppnåelige delmål.
  • Tilstrekkelig hjelp for mestring, systematisk avtrapping av hjelpebetingelser i takt med elevens progresjon
  • Sosiale historier og visuelle forklaringer
  • Visuell støttede samtaler (tegneseriesamtaler, KAT-kasse, +/-skjema m.m.)