- Kommunikasjon
- Sosial kompetanse
- Selvhjelpsferdigheter
- Egenaktiviteter/fritidsaktiviteter (barne-og ungdomstrinn)
- Arbeidsforberedende trening (ungdomstrinn og vg)
- Andre mål som er viktige for elevens livskvalitet
Prioriterte opplæringsområder
Sosial kompetanse
Med sosial kompetanse mener vi ferdigheter i å omgås andre på en sosialt akseptabel måte i gjensidig påvirkning og respekt. Målet er å fremme elevens handlings- og samhandlingspotensiale. De fleste arenaer og aktiviteter bør tilrettelegges for sosialt samspill og inkludering.
Vi er opptatt av at elevene skal oppleve sosiale aktiviteter som positivt og hyggelig. Det skal være noe de kan mestre og gleder seg til. Det er derfor viktig at forventninger og krav er i forhold til det de kan mestre og makte.
Vi har funnet det hensiktsmessig at mål for sosial kompetanse settes innenfor tre kategorier: samvær (gjøre sine ting i samme rom som andre), felles opplevelser (oppleve det samme som andre, være publikum) og sosialt samspill (samhandle med andre, ta og vente på tur).
Eksempler på opplæringsmål: Ta og svare på initiativ til kontakt/samhandling, opprettholde og avslutte kontakt, regulere nærhet/avstand, hilse og ta farvel, vanlige høflighetsferdigheter, etablere ferdigheter som erstatter sosialt eksluderende eller skadelig atferd. Jobbe i samme rom som andre, delta i grupper, turtaking, dele.
Andre mål som er viktige for elevens livskvalitet
Aktiviteter som eleven er med på uten at man forventer utvikling av nye, målbare ferdigheter. Dette kan være ferdigheter som eleven trenger for å opprettholde aktiviteter eleven er spesielt interessert i, fremmer trivsel osv.
Vi stiller ikke krav til spesifisering av mestringskriterium eller prestasjonsnivå for slike mål. Derimot stilles kvalitetskrav til opplæringsmateriell/opplegg og gjennomføring.
Systematisk og visuelt støttet arbeid med selvforståelse, diagnoseinnsikt, forberedelse av pubertet og regulering av følelsesuttrykk er aktuelle mål for å fremme livskvalitet.